Thursday 21 July 2011

FAQ 1: Berapa lama boleh tahan buah zuriat ini jika tidak digunakan?


Ramai yang bertanya kepada saya, tahan lamakah buah ini? Boleh ke disimpan tanpa digunakan atau mungkin ada expiry date?

Jawapan saya:

Sebenarnya, saya pernah menyimpan buah ini lebih 1 tahun. Pada ketika saya menunaikan umrah pada tahun 2008, saya telah membeli buah ini di Jabal Uhud di Madinah. Di Jabal Uhud, terdapat beberapa perempuan warga Afrika yang menjual herba kering atau 'dry herbs' bermacam jenis. Jika anda berpeluang ke sana, selalu mutawwif umrah akan membawa anda menziarahi Jabal Uhud, lokasi pertempuran tentera Islam dan Musyrikin dalam Perang Uhud. Disitulah saya membeli Buah Zuriat atau Buah Hawa ini.

Saya membawa balik Buah Zuriat ini ke Malaysia dan seperti sesetengah orang lain, hanya menyimpan buah ini tanpa digunakan. Kemudian, pada tahun 2010, sewaktu saya ingin berpindah rumah ke tempat lain, saya mendapati buah ini masih elok dari segi saiznya dan kekerasannya. Hanya dibahagian luar, terdapat sedikit kulat. Mungkin sebab saya letak di kawasan basah. Isi didalamnya masih elok.

Jadi, dari pemerhatian ini, apa yang saya boleh katakan, buah ini boleh tahan lebih 1 tahun jika tuan meletakkannya di tempat kering. Atau anda mempunyai pendapat sebaliknya?

No comments:

Post a Comment